Wij werken op de Mariaschool met een portfolio om met uw kind, zijn of haar ontwikkeling zichtbaar te maken. De afgelopen jaren heeft het team van de Mariaschool zich laten inspireren en informeren over de factoren die het leren en welbevinden stimuleren. Een aantal belangrijke factoren die het leren versterken zijn:
• Maak het kind eigenaar van zijn leerproces en geef het vertrouwen. • Maak leren meer betekenisvol. • Maak leren zichtbaar voor kind, ouders en school. De Mariaschool sluit met het portfolio aan op deze factoren. Wanneer kinderen samen met de leerkracht eigenaar zijn van hun leerontwikkeling, leren zij dat ze invloed kunnen hebben op hun leerontwikkeling. Dit maakt hen trots en geeft hen eigenwaarde.
Hoe ziet het er uit? Het portfolio is een verzameling van werk, observaties en gegevens over de ontwikkeling van het kind. Vanuit de dagelijkse activiteiten bewaren kinderen eigen werk waarbij ze aangeven wat zij aan vaardigheden en kennis hebben opgedaan. De kinderen bewaren werk waar ze trots op zijn. De leerkracht voegt ook materiaal. Het toegevoegde materiaal wordt door beide onderbouwd. In het portfolio zit van elk (hoofd)vakgebied een werkdocument, denkend aan: een tekening, een foto, werkstuk, toets of reflectieverslag
Jaarcyclus • November: op een middag na schooltijd presenteert uw kind zijn of haar portfolio aan u. • Februari: oudergesprekken op basis van o.a. Citotoetsen en NSCCT (vanaf leerjaar 5). • Mei/juni: tweede presentatie van het portfolio. • Juni: optionele oudergesprekken op basis van o.a. citotoetsen