Stamgroep De Mariaschool heeft jaargroepen, dit betekent dat kinderen van dezelfde leeftijd zitten bij elkaar in een stamgroep. De stamgroep heeft een vaste leerkracht is het eerste aanspreekpunt voor onze leerlingen en de ouders. Gedurende dag zijn er vaste momenten/instructies of vieringen die in de stamgroep plaatsvinden.
Leerpleinen De drijfveer van de Mariaschool om kinderen optimaal te laten ontwikkelen, zorgt voor voortdurende aanpassingen in hoe wij hen onderwijzen. Sinds enkele schooljaren wordt er gewerkt op leerpleinen. Deze leerpleinen zijn gericht op kindvolgend onderwijs i.p.v. leeftijdsvolgend. Twee of drie stamgroepen vormen samen een leerplein, de stamgroep lokalen en de ruimtes om de stamgroepen heen behoren tot het leerplein. Op een leerplein wordt met meer professionals (leerkrachten, onderwijsassistenten, specialisten, vrijwilligers) op een grotere groep gewerkt. Zij leren en handelen vanuit onze leerprincipes. De begeleiding van de kinderen vindt plaats in samenwerking met alle medewerkers van een leerplein. Iedere medewerker heeft zijn eigen expertise.
Op maat Omdat ieder kind uniek is met zijn eigen belangstelling, leerstijl en leertempo bieden wij gevarieerde leerstof aan met instructie die op hem of haar is afgestemd. De leerkrachten geven op het leerplein gelaagde instructies. Dit betekent dat eerst een korte instructie wordt gegeven en dat de leerlingen voor wie de uitleg voldoende is hierna zelfstandig aan de slag gaan. Dan volgt een uitgebreidere uitleg die voor de meeste kinderen volledig genoeg is om te kunnen beginnen. Kinderen die het nodig hebben krijgen vervolgens tijdens de les nog een extra instructie aan de instructiekring. Gedurende de les volgt de leerkracht de inzet en prestatie van de leerlingen en past (in overleg) zo mogelijk de instructie voor een leerling aan. Dit kan uiteraard ook op aanvraag van de leerling.
Omgeving als derde pedagoog Leerpleinen zijn fysieke, multifunctionele ruimtes. Dit betekent dat er rustige ruimtes zijn om zelfstandig te werken en instructie te krijgen. Er zijn binnen- en buitenruimtes voor activiteiten zoals spel, wetenschap, techniek, kunst en cultuur. Dit brengt ons bij renovatie van onze huisvesting. Wij verwachten dat er over 4 jaar een geschikt gebouw staat waar onze visie & ambitie nog beter tot zijn recht zullen komen, waar werkelijk gewerkt kan worden als in een integraal kindcentrum.